Allt du kan önska kan du numera beställa via nätet. Det blir allt mer sant i takt med att fler och fler branscher utökar sin verksamhet till att omfatta näthandel, och idag kan du beställa allt från kläder och elektronik till mer udda saker som kontaktlinser eller en radonmätning via nätet. Livsmedel är inget undantag, och det är en av de branscher som växer som snabbast på näthandelsmarknaden idag. Under 2014 ökade försäljningen av livsmedel via nätet med 41 procent, och enligt HUI Research var motsvarande siffra 39 procent under 2015. Under 2016 förväntas den försäljningen utökas med ytterligare 38 procent, det vill säga en fortsatt ökning i ännu snabbare takt.
Livsmedelshandeln på nätet tog sin början i form av så kallade matkassar, som ofta bestod av bokstavliga kassar med mat som följde ett visst tema, till exempel en middag som passar till vardags eller en vegetarisk middag. Förutom varorna medföljde också ett recept till just den rätt som varorna var till för. Det fanns med andra ord inte särskilt mycket utrymme att själv bestämma vilka varor man ville bestämma – det var bara ett smidigt alternativ till att åka till affären och handla för en enda middag.
Så småningom växte dock marknaden till sig, och tillräcklig efterfrågan fanns för att rena e-butiker som sålde mat skulle kunna etablera sig. Det handlade med andra ord om matvarubutiker som endast existerade på nätet, och som inte hade några fysiska butiker. Fördelen med dessa e-butiker, jämfört med matkassarna, var naturligtvis att konsumenten plötsligt kunde välja fritt bland varorna i ett utbud som matchade eller till och med överskred utbudet i en välsorterad matbutik. Tillväxten för dessa e-butiker var tillräckligt stor, tillräckligt snabbt för att även de väletablerade matvarukedjorna skulle känna sig hotade av detta – eller i alla fall för att de själva skulle vilja ha en del av näthandelskakan. Den senaste utvecklingen av livsmedelshandeln på nätet är därför att allt fler stora matvarukedjor startar sin egen nätbaserade försäljning. Senast i raden är Willys, som bland annat konkurrerar med Icas och Coops nätförsäljning genom att varorna håller samma priser som i butik.
Livsmedelshandeln på nätet kommer sannolikt att fortsätta utvecklas, framförallt i takt med att tjänsten blir tillgänglig inte bara för boende i storstadsregionerna, utan även längre ut på landsbygden.